همه چیز در مورد پوسیدگی دندان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 19 دی 1400
بازدید : 223
نویسنده : mozhgan

پوسیدگی دندان ، بیماری عفونی دندان‌ها است که موجب حل شدن و تخریب بافت‌های دندان‌ها می‌شود. درک این نکته که تخریب سطح دندان و ایجاد حفره در دندان‌ها نشانه‌ی عفونتی باکتریایی است، بسیار اهمیت دارد.

پوسیدگی دندان چگونه آغاز می‌شود؟

 ضایعات پوسیدگی تنها زیر توده‌ای از باکتری‌ها که قادر به ایجاد محیطی با شرایط اسیدی کافی باشند، ایجاد می‌گردند. این اسیدها موجب برداشت ماده‌ی معدنی از سطح دندان‌ها شده و روند پوسیدگی دندانی از همین جا آغاز می‌شود. و در بهترین حالت ممکن است شما را نیازمند پرکردن دندان کند .

بیشتربخوانید... آیا ارتودنسی یک دندان کج به تنهایی امکان پذیر است؟

چگونه پلاک باکتریایی باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود؟

 پلاک باکتریایی، برای زنده ماندن نیاز به کربوهیدرات دارد. با مصرف مواد غذایی مختلف کربوهیدرات‌های مورد نیاز باکتری‌ها را به آن‌ها می‌رسانیم. باکتری‌ها، کربوهیدرات‌ها را جهت تامین انرژی‌شان به مصرف می‌رسانند و در عوض اسیدهای آلی تولید می‌کنند. همین اسیدها هستند که از طریق حل کردن ساختمان‌های معدنی دندان، ضایعه پوسیدگی را ایجاد می‌کنند. علل ایجاد‌کننده پوسیدگی کدامند؟ چهار فاکتور مهم در ایجاد پوسیدگی نقش دارند که بدون وجود هریک از این فاکتورها امکان ایجاد پوسیدگی وجود نخواهد داشت. این چهار فاکتور عبارتند از: میزبان میکروب‌های محیط دهان مواد غذایی زمان جهت ایجاد پوسیدگی، باید شرایط مساعد برای هر یک از این فاکتورها وجود داشته باشند. به عبارت دیگر، پوسیدگی نیاز به یک میزبان مستعد، میکروبی که بتواند ایجاد پوسیدگی کند و یک ماده غذایی مناسب که بتواند برای مدت کافی در محیط دهان باقی بماند، دارد.

بیشتربخوانید... افزایش طول عمر به وسیله ارتودنسی

چه عواملی سبب مستعد شدن فرد در برابر پوسیدگی می‌شود؟

 اولین عامل مهم در ایجاد پوسیدگی وجود میزبان مستعد است. عواملی که از یک فرد عادی میزبانی مستعد در برابر پوسیدگی می‌سازد، موارد مختلفی را شامل می‌شود. این موارد عواملی هستند که موجب سهولت استقرار باکتری‌ها و باقی ماندن طولانی‌تر آن‌ها در محیط می‌شوند و یا سبب می‌شوند که حذف باکتری‌ها سخت‌تر انجام شود.

  • نامنظم قرار گرفتن دندان‌ها (جلو و عقب بودن دندان‌ها)
  • روی هم قرار گرفتن دندان‌ها که سبب گیر پلاک میکروبی و حذف ناکامل پلاک از مابین دندان‎‌ها می‌شود.
  • وجود شیارهای عمیق در دندان‌ها که مسواک به راحتی به عمق آن‌ها دسترسی ندارد.
  • تحلیل لثه و باز شدن سطح ریشه دندان ‌ها به محیط دهان در افرادی که بیماری لثه‌ یا پریودنتال دارند. که ممکنن است گاهی بیمار را مجبور به انجام جراحی زیبایی لثه کنند.
  • وجود ترمیم‌ها یا پرکردگی‌هایی که توسط یک دندانپزشک ترمیمی خوب یا بهترین متخصص ارتودنسی و با تجربه انجاک نشده و لبه‌هایی برجسته، ناصاف یا پالیش نشده دارند.
  • چسبیدن بریس‌های ارتودنسی بر روی سطح دندان‌ها و یا وجود پروتز پارسیل در داخل دهان که از یک طرف گیر پلاک میکروبی را افزایش می‌دهند و از طرف دیگر حذف پلاک را دشوار می‌کنند.

منبع: مجله اینترنتی ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com